Máme deti
  • Poradenstvo a rodičovský koučing
  • Problémy rodičov
  • Najčastejšie otázky
  • O mne
  • Blog
  • Poradenstvo a rodičovský koučing
  • Problémy rodičov
  • Najčastejšie otázky
  • O mne
  • Blog

VÝchova dieťaťa s adhd (PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU)

27/10/2013

0 Comments

 
Picture
V minulom článku som písala o poruche správania ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou. V tom dnešnom sa tejto téme venujem opäť, ale zameriam sa na spôsoby ako pomôcť dieťaťu s ADHD, ako sa k nemu správať, ako sa s ním učiť, ako mu uľahčiť každodenné situácie.

Veľmi účinné pri diagnostikovaní ADHD u dieťaťa je rodinné poradenstvo. Nielen dieťa je konfrontované svojím správaním, ale i rodičia. Ak máte záujem o rodinné poradenstvo alebo diagnostiku svojho dieťaťa a neviete, na koho sa obrátiť, medzi prvými oslovte vášho pediatria. Pomocnú ruku vám určite podá triedny učiteľ či výchovný poradca v škole. Znova vás povzbudzujem k spolupráci rodič - učiteľ - dieťa. Otvorenosť v takejto spolupráci je viac než dôležitá nielen pre dieťa, ale i pre rodičov.
Len odborníci vám skutočne pomôžu prekonať prvé najťažšie okamihy a naučia vás, ako správne pristupovať k dieťaťu s ADHD. Pretože práve na rodičovskom prístupe a správaní k dieťaťu záleží najviac.         
Existujú princípy rodičovského správania voči deťom s ADHD a to:

- rozprávať sa s dieťaťom pomaly a bez stresu

- dodržiavať a uplaťňovať pravidlá počas akejkoľvek hry

- sledovať akékoľvek pozitívne správanie a oceniť ho

- na dieťa reagovať nielen negativisticky - nesmieš, nerob, nie… ale oceňovať a chváliť 

- môže sa nám nepáčiť správanie dieťaťa, ale nie dieťa (mám ťa rada, ale tvoja reakcia nebola správna…)

- dôležitý je denný harmonogram pre dieťa - určiť si kedy dieťa vstáva, kedy raňajkuje, kedy oddychuje, kedy si robí domáce úlohy, kedy ide von… Dieťa si postupne osvojí vlastný program

- nové úlohy je dobré predviesť dieťaťu prakticky, názorne mu ukázať ako sa to robí - opakovať pokiaľ sa to nenaučí. Dieťa sa učí pomocou zrakových, sluchových, kinestetických vnemov. U hyperaktívnych detí sa pamäťové stopy vytvárajú pomalšie. 

- je prospešné, ak má dieťa svoj vlastný kút alebo svoju vlastnú izbu. Priestor, ktorý používa dieťa  nemá byť vyzdobený a farba stien by mala byť neutrálna. Práve jednoduchosť, minimálny hluk a pracovný stôl smerovaný smerom k prázdnej stene zaručí, aby nebola narušená detská koncentrácia. Dieťa nedokáže odfiltrovať rušivé podnety (ani hudbu)

- pozornosť treba upriamiť aj na stravu, obmedziť množstvo sladkého (najmä jednoduché cukry zhoršujú symptómy), nevynechávať raňajky

- dôležitá je zásada vždy len jeden podnet a jedna činnosť naraz. Jedna hračka, jeden výkres na kreslenie - žiadna možnosť výberu. Prázdny pracovný stôl, počas domácich úloh vypnuté rádio alebo televízor v celom byte. 

- rodičia by mali registrovať príznaky, že dieťa sa dostáva do citového napätia. Jeho pozornosť odvedieme na niečo iné ako napríklad - začneme sa pokojne rozprávať, prípadne dieťa zavedime do pre neho bezpečného prostredia (napr. jeho izba)

- potreba obmedziť hrových parnterov na jedného alebo dvoch. Ľahšie sa zasiahne do prípadných konfliktov. Dieťa by sa malo hrať doma. Tieto dôvody by sme mali vysvetliť nielen rodičom kamarátov, ale i samotných deťom. 

- dieťa  neľuťovať pred ním

- ak je určená medikamentózna liečba, je potrebné dodržiavať dávkovanie liekov


Možno sa vám zdá, že tieto princípy sú príliš zložité alebo ťažko aplikovateľné. Ale nebojte sa - s láskou k svojmu dieťaťu dokážete aj to, o čom ste si mysleli, že nikdy nedokážete. Nik nesľubuje, že výchova dieťaťa s ADHD je ľahká, ale je určite výnimočná a aj napriek ťažším chvíľam dieťa potrebuje lásku a vás, nech chýb na tejto ceste urobíte viac či menej.



0 Comments



Leave a Reply.

    Katarína Winterová

    Som doktorka pedagogiky,  kouč a mediátor,  najmä matka troch detí. Mojou prácou sú deti a mojou snahou je pomôcť Vám priniesť odpovede na otázky výchovy novým pohľadom a nájsť naplnenie z rodičovstva.

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.